Menu

Articol

Festivalul de Teatru la Reşiţa, seara a III-a. O seară magică, cu drogaţi, curve, vise, durere...

Seara a treia a Festivalului Internaţional de Teatru de la Reşiţa a fost înaltă. A fost o seară cu spectacole bune, care pun probleme, spectacole cu substanţă, care oferă subiecte de meditaţie şi îl încarcă pe spectator cu emoţie, făcându-l să iasă din sala de spectacol altul decât cel care a intrat. A fost, aseară, mai întâi spectacolul „Seară de Ajun”, al Teatrului „Regina Maria” din Oradea, care s-ar putea numi o comedie tristă, dacă n-ar fi fost, mai degrabă, o dramă cu accente de comedie, apoi, „Amalia respiră adânc”, o producţie a Teatrului „Art Media” din Bacău, o cutremurătoare poveste de viaţă. O poveste de viaţă şi de moarte.

„Seară de Ajun”

Acţiunea spectacolului „Seară de Ajun”, de Anthony Neilson, în regia lui Ovidiu Caiţă, se petrece în lumea drogaţilor şi alcoolicilor, a curvelor, a rataţilor fără nicio speranţă, abrutizaţi de sărăcie, alcool şi droguri. În seara Ajunului de Crăciun, doi tineri dubioşi, drogaţi şi alcoolizaţi, prind în casa unuia dintre ei un personaj îmbrăcat în costum de spiriduş al lui Moş Crăciun. Tinerii sunt ei aburiţi de alcool şi droguri, dar, ca orice oameni normali, îl suspectează pe spiriduş că este un hoţ ordinar, care a pătruns în locuinţă ca să fure. Deci, cheamă poliţia să-l aresteze. Dar, spiriduşul susţine că este cu adevărat un spiriduş magic. Apare şi femeia uşoară, o curvă clasică, părăsit de bărbat şi cu copil mic acasă, pe care îl întreţine vânzându-şi trupul. Pe măsură ce povestea înaintează, spiriduşul dă dovezi, e drept, destul de „subţiri”, însă, parcă, parcă, credibile, cum că are puteri supranaturale şi, pe lângă faptul că poate aduce „spiritul Crăciunului”, poate îndeplini orice dorinţă. De aici începe nebunia. O singură dorinţă! Care ar fi dorinţa cea mai potrivită? Să fii bogat, să fii tânăr, să-ţi regăseşti mama, tatăl, iubirea pierdută?  Şi, din frământarea căutării dorinţei de îndeplinit, rataţii îşi dezvăluie umanitatea. Îşi aduc aminte pe cine au pierdut, pe cine ar vrea să mai iubească, de cine ar vrea să fie iubiţi. Şi pare că dorinţele lor cele mai arzătoare se pot chiar îndeplini. Iar convingerea că trăiesc o seară magică tot creşte, până într-atât, încât nici nu mai contează că prima dorinţă s-a irosit pe un pachet de ţigări, femeia a cerut un cowboy-jucărie pentru fiul său, iar cea de-a treia dorinţă s-a risipit pentru a-l face pe spiriduş să nu moară, pentru că, între timp, acesta îşi pierduse cunoştinţa. O poveste frumoasă, o poveste care deschide uşa speranţei, însă, în final, o închide brutal, aşa cum face şi viaţa. A fost o poveste tristă despre vieţi irosite.

Cei doi tineri, Răzvan Vicoveanu şi Alin Stanciu, au fost foarte buni, foarte expresivi, în rolurile lor de rataţi abrutizaţi, dar,... sentimentali. La fel şi femeia uşoară, Mihaela Gherdan, iar spiriduşul, ce să zicem, a reuşit să ne „păcălească” şi pe noi, spectatorii, fiindcă toţi cerşim puţină magie.

„Amalia respiră adânc”

Cel de-al doilea spectacol, „Amalia respiră adânc”, de Alina Nelega, în regia Firuţei Apetrei, a adus-o pe scenă pe Daniela Vrînceanu, într-un one-person show de excepţie, în care personajul creşte, trăieşte, se chinuie şi moare sub ochii noştri. Actriţa interpretează mai multe vârste, de la fetiţa pionier, în vremea comunismului, la tânăra utecistă şi turnătoare la securitate, femeia îndrăgostită, apoi torturată şi abuzată de forţele de represiune, femeia măritată şi adulteră, curva de pe centură, la femeia de serviciu în WC-ul unui aeroport, în vremea capitalismului postcomunist, şi, în final, până la bătrâna decrepită, pentru care eliberarea vine prin moarte. O viaţă trăită între chinuri şi speranţe, între vise false şi amăgiri, trăită ca o respiraţie. Personajul se şi întreabă dacă visul ţine cât o respiraţie şi pare lung cât o viaţă ori viaţa pare lungă, dar ţine, de fapt, cât o respiraţie.

„Respiră adânc, Amalia! Respiră adânc şi taci!”, este lecţia vieţii nenorocite pe care o trăieşte Amalia.

Daniela Vrînceanu a oferit pe scena festivalului reşiţean un sublim amestec de vis, carne zdrobită şi durere.

Spectacolele de astăzi, joi, 18 februarie:

Ora 18.00 - „Natasha by Cehov” – adaptare după Cehov de Angela Petrean, regia artistică Florin Covalciuc, Teatrul de Artă Deva. Distribuţia: Angela Petrean Varjasi, Mihai Panaitescu, Florin Covalciuc, Mariana Risipitu, Marcela Raţ.

Ora 20.30 - „Emisiune improsibilă” – spectacol de improvizaţie colectivă, Teatrul „Mişcat” Târgu Mureş. Distribuţia: Rareş Budileanu, Csaba Ciugulitu, Mihai Crăciun, Costin Gavază, Zeno Apostolache.

Powered by Jasper Roberts - Blog