Menu

Articol

Festivalul de Teatru de la Reşiţa VI. Spectacolul comediei umane

Seara de sâmbătă, 20 februarie, a adus pe scena festivalului reşiţean încă „un Cehov”, de data aceasta, în regia lui Alexandru Dabija, prezentat de trupa Teatrului „Elvira Godeanu” din Târgu Jiu. „13 tablouri cu oameni” este spectacolul comediei umane, cu personaje groteşti, cuprinse în tablouri expresioniste. Dincolo de tuşele apăsate care schiţează figuri caricaturale, de spectacolul mişcărilor haotice, atent organizate, este de reţinut atenţia regizorului de a realiza imagini expresive, oricare din momentele derulate pe scenă fiind un adevărat  „tablou” cu personaje care exprimă o stare, o istorie, o biografie, o poveste. A doua reprezentaţie a serii, „Prah”, a Teatrului „T.a.C.T.” din Sighişoara, a fost o tragicomedie despre puterea banului de a schimba atitudini şi caractere, despre spaima de schimbare, dar şi despre farmecul şi căldura mediocrităţii, despre toate acele lucruri banale care alcătuiesc lumea unei familii modeste, lucruri considerate „rele”, însă, care, dacă sunt luate, viaţa se goleşte de conţinut.

„13 tablouri cu oameni” – o frescă a comediei umane

„13 tablouri cu oameni”, o adaptare liberă după mai multe texte de Cehov, în regia lui Alexandru Dabija, a realizat o frescă a comediei umane, o comedie grotescă, cu o cavalcadă de întâmplări în care personajele trăiesc meschin momente banale sau cruciale, cum ar fi vizionarea unui film, cererea în căsătorie, nunta, moartea, scandalul din familie, adulterul, plănuirea unei crime, crima. Tablouri expresive, aglomerate „cu ştiinţă”, şi persoanje teatrale, declamându-şi meschinăria şi micimea sufletească. Decorul, postmodernist, alcătuit din caroserii vechi de maşini a contribuit şi el la edificarea unei lumi apocaliptice, aflată în prag de disoluţie. A fost un spectacol interesant, însă, cu siguranţă, publicul reşiţean (ca şi publicul de aiurea), poate reclama lipsa poveştii, aşa cum este obişnuit din basmele din copilărie, cu început, cu dezvoltarea intrigii, cu înfruntare şi cu sfârşit, dacă se poate, fericit. Dar, realizatorul spectacolului, Alexandru Dabija, şi-a asumat acest risc, la fel ca toţi creatorii care încearcă să reinventeze măcar expresia artistică, dacă lumea nu se poate.

Distribuţia: Ion Alexandrescu, Marian Negrescu, Dan Calotă, Cosmin Brehuţă, Cristi Naum, Valeriu Bâzu, Pompiliu Ciochia, Sorin Giurcă, Adriana Rodica Negrescu, Monica Adelina Sfetcu, Simona Urs, Ana Nicolae, Cornelia Diaconu.

„Prah” şi pulbere – o poveste despre bani, paranoia şi despre căldura protectoare a mediocrităţii

„Prah”, de György Spiró, în regia lui Cristian Ioan, a fost o tragicomedie contemporană, despre puterea obişnuinţei şi spaima de schimbare, chiar dacă acea schimbare este, cel puţin teoretic, în bine. Este povestea unei familii mediocre dintr-un oraş cu fabrici dezafectate, o familie proletară, în care bărbatul câştigă cu greu puţinii bani ai casei, se îmbată, dar mai rar, tot din cauza sărăciei, economiseşte banii de autobuz, circulând clandestin cu un tren de marfă, care încetineşte la curba din apropierea casei. Şi joacă la loto, în speranţa câştigului cel mare. Femeia îl aşteaptă cu îngrijorare, îi reproşează lipsurile şi îi găteşte ciorba de cartofi. Ei, dar, se întâmplă ca bărbatul să câştige la loto o mare sumă de bani, o sumă uriaşă, care îi va face milionari pe cei doi dezmoşteniţi ai sorţii şi pe copiii lor. De aici începe visarea, pentru că cei doi parteneri, până atunci copleşiţi de lipsuri şi greutăţi, încep să-şi imagineze viaţa lor de milionari. Vile, excursii, maşini de lux, un elicopter, o insulă în Marea Adriatică! Dar, visul se transformă în coşmar, pentru că posesorii unei averi uriaşe, cu siguranţă vor fi urmăriţi, vânaţi, înşelaţi, atacaţi de hoţi, escrocaţi de funcţionarii de la bancă, de rude şi, cine ştie, poate, chiar ucişi de proprii lor copii, care vor dori să le ia toţi banii. Finalul îi găseşte pe cei doi soţi, umăr lângă umăr, aprinzând biletul câştigător, privind fascinaţi cum arde hârtia care era cât pe-aci să le distrugă viaţa! Cei doi protagonişti, Gianina Iconaru şi Ştefan Abrudan îşi joacă personajele cu naturaleţe, creînd momente de un comic spumos, dar şi momente de profundă tristeţe.

Programul zilei de astăzi, duminică, 21 februarie:

Ora 18.00 – „Borderline”, de Susana Kaysen, regia artistică Dan Mirea, o producţie a Teatrului „I. D. Sîrbu” Petroşani. Distribuţia: Andrada Samoilă, Irina Bodea Radu, Amalia Toaxen, Oana Crişan, Oana Liciu Gogu, Alexandru Cazan.

Ora 20.30 - „Nora”, de de Henrik Ibsen, regia artistică Gelu Badea. Distribuţia: Antonia Ionescu Micu, Lucian Pavel, Marin Grigore, Corneliu Jipa, Andreea Tănase.

Powered by Jasper Roberts - Blog