Penultima seară a Festivalului Internaţional de Teatru de la Reşiţa „Scena ca o stradă”, adică a zecea, a fost a comediei şi a tragediei. Prima reprezentaţie a serii a fost „Un spectacol ratat”, în regia lui Horaţiu Mihaiu, care a adunat o serie de texte ale scriitorului sovietic interbelic, Daniil Harms (scriitor interzis în timpul vieţii, redescoperit după război), drept suport pentru o comedie care ar fi vrut să fie o nebunie de comedie. Componenţii trupei din Piatra Neamţ au dovedit reale calităţi de actori de comedie, cu gestică şi mimică expresiv-comică, însă, în rest, hazul a cam lipsit. A doua reprezentaţie, „Dureri fantomă”, de Vasili Sigarev, în regia artistică a lui Radu Ghilaş, a fost o poveste tragică, o poveste închegată, care a avut şi un actor remarcabil, pe George Sobolevschi, în rolul brutei alcoolice, Gleb.
„Un spectacol ratat”
Să zicem că spectacolul n-a fost complet ratat, şi aceasta datorită actorilor, în special a lui Victor Giurescu şi Daniel Beşleagă, în rolul beţivanilor care delirează îmbibaţi de alcool. Cei doi actori din Piatra Neamţ au dovedit reale calităţi de actori de comedie, jucând excelent limita elastică dintre dezechilbru şi... prăbuşire. Însă, performanţele gestuale şi mimica expresivă a celor doi actori nu au fost susţinute convingător de absurdul specific scrierilor lui Daniil Harms. Chiar dacă spectacolul a dorit să ne transporte într-o lume a imaginaţiei desprinse de orice logică, a fost destul de greu să ne amuzăm de călătoria imaginară, în Brazilia, a unor beţivi. Mai ales că nici replicile n-au fost prea amuzante.
„Dureri fantomă” – durere, nebunie, alcool şi nevoie de iubire, la capăt de linie
„Dureri fantomă”, de Vasili Sigarev, în regia lui Radu Ghilaş, este povestea tragică a unui tânăr student, care se angajează paznic într-un depou de tramvaie, în care ceilalţi paznici se ocupă mai mult cu furturile de fier vechi decât cu paza. Depoul este vizitat de o femeie, Olga, dezechilibrată psihic din cauza pierderii fetiţei şi a soţului, care au murit în accidente de tramvai. Femeia trăieşte iluzia că soţul ei este în viaţă, vine în depou, continuând să-i aducă de mâncare soţului mort, iar paznicii, în frunte cu abrutizatul Gleb, profită de Olga. Tânărul, îndemnat de Gleb, este tentat să facă şi el acelaşi lucru, dar îşi dă seama că Olga este o biată victimă şi încearcă să o protejeze. În încercarea de a o apăra pe Olga, tânărul student este ucis de Gleb, prototipul brutei alcoolice, care Gleb are şi el o mamă acasă, pe care s-ar părea că o respectă şi încearcă să o ajute după propriile puteri şi cu mijloacele oamenilor fără de lege de la marginea societăţii. Povestea tragică are mai multe deschideri, personajele sunt complexe, însă numai George Sobolevschi, în rolul lui Gleb, este convingător, iar fetiţa, Bianca Postolache, pare un talent promiţător. Scenografia, realizată de Sandu Maftei, sugerează foarte bine un depou părăsit, o hală rece, prăfuită şi ostilă, în care te simţi ameninţat şi te aştepţi să fii vizitat de fantome. În ansamblu, a fost un spectacol care merită văzut.
Fetivalul se încheie astăzi, joi, 25 februarie, cu spectacolele:
Ora 18.00 - „Casa de pe graniţă”, un scenariu de Mihai Ţop după piesa lui Slawomir Mrožek, regia Mihai Ţop. Teatrul Municipal Baia Mare. Distribuţia: Dorin Griguţă, Valeriu Doran, Aurora Prodan, Sanda Savolszky, Eduard Bîndiu, Mircea Gligor, Alexandra Vanci, Petru Damşa, Andrei Dinu, Dan Cordea, Dora Fârte, Ioan Costin, Dragoş Călin, Claudia Revan, Vasile Pop, Carol Romok, Augustin Danciu, Alexandru Szamosi, Bogdan Dimănescu, Dan Pârje.
Ora 20.30 – „Striptease”, de Slawomir Moržek, regia artistică Tino Geirun. Teatrul „Pygmalion” Viena. Distribuţia: Paul Gruber, David Ignjatovic.