„Auăleu” nu este trupă, nu este companie, nu este instituţie, este... „Auăleu” din Timişoara. Şi face spectacole, după cum bine au putut observa spectatorii prezenţi aseară în sala Palatului Cultural, la ziua a opta a Festivalului Internaţional de Teatru de la Reşiţa. „Auăleu” a venit pe scena teatrului reşiţean cu ceva care semăna cu un gag, în care se întâlnesc două personaje extrem de diferite, situate de o parte şi de cealaltă a unui gard. Gardul simbolic care desparte autoritatea de popor. A fost spectacolul „Huooooo!”, de Ovidiu Mihăiţă, regia Ovidiu Mihăiţă.
În „Huooooo!”, este vorba despre un jandarm, reprezentantul „puterii”, păstrătorul ordinii şi liniştii publice, şi un protestatar, o bătrânică oarecum nebună, care n-ar prea şti pentru ce protestează. Protest să fie! La început, cele două personaje se tatonează, se confruntă, probabil că se şi urăsc puţin, deşi, s-ar părea că au nevoie unul de celălalt, fiindcă ce ar fi jandarmul fără tulburătorul ordinii şi împotriva cui ar protesta protestatarul, fără reprezentantul „puterii”, nu-i aşa?! În primele secvenţe, jandarmul, considerând-o inofensivă pe protetstatară, se dovedeşte vulnerabil în faţa acesteia, bătrânica dovedindu-se surprinzător de sprintenă şi de o „agresivitate” hazlie, deposedându-l pe omul în uniformă de pixul cu care voia să-i scrie procesul-verbal „constatator” pentru aplicarea amenzii, apoi, de „pulan” şi, chiar, de sprayul paralizant. O situaţie extrem de spumoasă se naşte când doamna protestatară îi corectează jandarmului, cu pixul roşu, procesul verbal de amendă. În desfăşurarea conflictului, perlele verbale, extrase din realitatea imediată, se acumulează, situaţiile ilare explodează, totul curge năvalnic. Până la momentul crucial când cei doi se descoperă ca oameni. El, jandarmul, a fost odată elev, iar ea, protestatara, i-a fost profesoară de limba română. Desigur, o profesoară acum cu pensie mică, cu o bucată de pâine şi cu una de parizer în sacoşă. Până la urmă, mai mult sau mai puţin surprinzător, fostul elev, jandarmul, constată că are şi el atâtea nemulţumiri, stă înghesuit cu familia într-o garsonieră, are salariu mic, plăteşte taxe mari, copiii n-au condiţii la şcoală etc., încât face pasul decisiv, trece de „partea bună a gardului”, alături de doamna profesoară, unindu-se într-un protest apoteotic.
Toată această poveste, să-i zicem „didactică”, un fel de educaţie a libertăţii şi a necesităţii protestului faţă de o lume nedreaptă, poate fi pusă sub semnul îndoielii. Presupunem că nu toată lumea este de acord cu această lecţie. Însă cei doi actori, Christine Cizmaş şi Ionuţ Pîrvulescu, au har, au putere de expresie şi mult, mult, umor. Prin urmare, prin puterea lor de seducţie, toţi spectatorii au trecut „de partea bună a gadului” şi i-au aplaudat minute în şir.
Programul de astăzi, sâmbătă, 18 februarie:
ora 14.00 Teatru Sighişoara
Spectacol: DELIR ÎN DOI, de Eugen Ionescu
Regia artistică: Mihai Şoneriu
ora 18.00 TEATRUL „ARIEL” RÂMNICU VÂLCEA, la Casa de Cultură a Sindicatelor Reşiţa
Spectacol: ÎNTRE CIOCAN ŞI NICOVALĂ, de Milos Nikolic
Regia artistică: Horaţiu Mălăiele
Distribuţia: Maia Morgenstern, Mircea Rusu, Dan Constantin,
Gabriel Popescu
ora 20.30 TEATRUL SICĂ ALEXANDRESCU BRAŞOV, la Palatul Cultural Reşiţa
Spectacol: SCRISORI EMINESCIENE, de Mihai Eminescu
Regia artistică: George Custură
Distribuţia: George Custură