Menu

Articol

Rusia relochează în Marea Neagră trei submarine cu rachete de croazieră. Delfinul, la Dana Zero

Autor: 

Moscova, 20 mar /BMTF/ - Rusia intenționează să relocheze pînă la sfîrșitul anului în curs trei submarine din proiectul "Varșavianka", aflate în prezent în dotarea Flotei ruse din Marea Baltică, capabile să transporte rachete de croazieră, relatează agenția de presă ukraineană Unian, citînd o declarație făcută duminică de purtătorul de cuvînt al Flotei ruse din Marea Neagră, căpitanul de rangul I Viaceslav Truhaciov.

La ora actuală, potrivit responsabilului rus, Flota Rusiei din Marea Neagră (cu baza în Sevastopol/Crimeea) este completată cu submarine cu propulsie diesel-electrică din proiectul 636.3, echipate cu rachete de croazieră de tipul "Kalibr", similare rachetelor de croazieră americane Tomahawk.

Trei submarine din acest proiect, supranumite și "găuri negre în ocean", deoarece sînt aproape nedetectabile — "Novorossiisk", "Rostov-pe-Don" și "Stary Oskol" — se află deja în Marea Neagră.

Pînă la sfîrșitul anului 2017 este așteptată sosirea a încă trei submarine similare — "Krasnodar", "Kolpino" și "Veliki Novgorod".

Submarinele din proiectul 636.3 sînt dificil de reperat datorită zgomotului redus în deplasare, fiind capabile în același timp să asigure detectarea proactivă a unor nave inamice la distanță mare și atacarea lor cu rachete de croaziera antinavale.

România deţine, la dană, un submarin rusesc de clasă Kilo şi era cel mai modern submersibil clasic, cu propulsie Diesel, de pe acea vreme. Construit la Nijni Novgorod, în fosta URSS, Delfinul a fost predat României în anul 1985. Preţul său a fost de 80 de milioane de dolari americani şi a fost plătit, integral, în alimente.

De 20 de ani, Delfinul zace în Dana Zero a portului Constanţa. A devenit navă-şcoală. Extrem de necesar, din păcate, Delfinul nu va mai coborî niciodată în adîncuri, în ciuda promisiunilor eterne ale politicienilor. De ce? Pentru că: Nava, deşi funcţională, are deja venerabila vîrstă de 30 de ani. E uzată moral. Costul acumulatorilor/bateriilor este mare, dar nu extreme de costisitor. Numai că trebuie cumpăraţi de la ruşi. Idee care nu convine politicienilor români, nici ruşilor, nici americanilor. Ca să-şi demonstreze 100% utilitatea, submarinul ar mai trebui să aibe încă două astfel de nave alături. Cele două fregate britanice pentru acest vîrf au fost achiziţionate! Un submarin reprezintă o ameninţare pentru potenţialii inamici, numai în cazul în care se află în imersiune. Atunci, flotele străine intră în alertă, trebuind să-l caute. Ceea ce înseamnă o risipă e resurse, de la combustibil, la timp, plata şi hrana echipajulor etc.

Singurele state care au voie, conform Tratatului de la Montreaux, să deţină submarine în marea Neagră sînt doar ţările riverane. Turcii au cîteva, dar sînt cam vechi, bulgarii două foarte vechi, ukraineni nu contează în ecuaţie, pentru moment, iar ruşii...

După 20 de ani, de când stă legată la chei, şi scoasă, ocazional, în larg doar de Ziua Marinei, în faţa Cazinoului din Constanţa, nu mai există nici măcar un membru de echipaj care să fi făcut o imersiune la bordul său. Instruirea unui nou echipaj ar dura între unu şi doi ani.

Flota rusească din Marea Neagră e mai mare, ca putere şi număr de nave, ca a tuturor statelor riverane la un loc. Şi are deja în componenţă un submarin de aceeaşi clasă ca a Delfinului, şi va primi altul mult mai nou şi modern.

Nu în ultimul rînd, nepăsarea politicienilor este o cauză esenţială. Nici măcar cele două fregate second-hand, Regele Ferdinand şi Regina Maria, cumpărate de la britanici, nu au fost echipate corespunzător. Un marinar cu experienţă le-a comparat cu nişte lei bătrîni şi cu experienţă care aud foarte bine, văd impecabil, mirosul le e perfect, aleargă corespunzător, dar n-au ghiare şi dinţi. (Sursa: M-SecurityNews)

Powered by Jasper Roberts - Blog