Menu

Articol

Mare succes sau eşec! Controverse la expoziţia lui Cristea Mircioane

Autor: 

Artistul plastic Cristea Mircioane şi-a vernisat, ieri, în Sala „Horaţiu Vornica” a Casei de Cultură a Sindicatelor din Reşiţa, prima expoziţie personală de fotografie artistică. Artistul a expus 37 de imagini fotografice imprimate pe pânză, imagini care abordează două teme principale ce ar putea fi cuprinse sub titlurile, „Poezia inoxidabilului” şi „Expresivitatea gestului”. În expoziţia prezentată, Cristea Mircioane îşi cucereşte prin subiectele abordate, în special prin tema „inoxidabilă”, domenii personale de o incontestabilă noutate.

Deschiderea expoziţiei a fost făcută prin cuvântul directorului Casei de Cultură, Marian Apostol, iar despre lucrările lui Cristea Mircioane au vorbit, Flavian Săvescu, preşedintele Foto Clubului Banatul Montan, artist laureat la numersoase expoziţii naţionale şi internaţionale, şi Nicolae Dumitru Vlădulescu, pictor şi vicepreşedintele Foto Clubului Banatul Montan. Cei doi vorbitori s-au situat în extreme diferite în ceea ce priveşte aprecierea expoziţiei.

Flavian Săvescu: „Este cea mai importantă expoziţie de artă fotografică!”

„Din punctul meu de vedere, este cea mai importantă expoziţie de artă fotografică, care a avut loc, până acum, în Reşiţa şi în această zonă! Să vă spun de ce: Reşiţa şi Caraş-Severinul, deşi au mulţi fotografi, aceştia se exprimă prin fotografie, dar nu îndrăznesc să încerce să se exprime în arta fotografică. Mă bucur foarte mult pentru că pentru domnul Mircioane (Cristea) aparatul foto nu este doar un instrument, ci este o tranziţie între viziunea pe care domnia sa o are înainte de a face fotografia respectivă şi foloseşte aparatul pentru a realiza această tranziţie. (...) Până acum, nu am văzut niciunde, texturi, umbre, posturi ale modelelor, care să fie poziţionate şi să exprime lucrurile în acest fel. Pot să afirm cu tărie că mi-aş dori ca cei care fac fotografie în această zonă să îndrăznească să treacă limita aceasta între fotografie şi arta fotografică, aşa cum domnul Mircioane a îndrăznit să o facă şi o face foarte bine. La domnul Mircioane, la fel ca în demersul oricărui artist fotograf, o asemenea expoziţie este încercarea sa de a  urca o treaptă în modul de exprimare şi mă bucur foarte mult că domnul Mircioane reuşeşte să urce câte două trepte deodată! Pentru că vedem aici o cromatică deosebită, subiecte deosebite, un mod de abordare deosebit”, a spus Flavian Săvescu.

N. D. Vlădulescu: „Încercări nereuşite!”

„Cristi Mircioane încearcă să-şi formeze un limbaj prin care să vă transmită lucruri. Încă n-a reuşit! Minimalismul este la îndemână pentru că nu implică foarte multe calităţi artistice în limbajul fotografic. Sigur, detaliul nu înseamnă minimalism. Detaliul înseamnă detaliu! (...) Văd pe pereţi tot felul de lucruri, văd pe pereţi tot felul de încercări, sunt frumoase umbrele, sunt frumoase proiecţiile, dar toate sunt proiectate, toate sunt gândite, toate sunt intelectualizate. Nu are ce să caute intelectul în artă! Cezanne spunea, în momentul în care încep să gândesc cum să pictez o pânză, o arunc!”, a spus Nicolae Dumitru Vlădulescu.

De remarcat ar mai fi că o mică parte dintre fotografiile lui Cristea Mircioane, în jur de 10, au fost expuse, anul trecut, într-o expoziţie colectivă dedicată Reşiţei industriale, la Muzeul Banatului Montan. Atunci, Ion Bobeică, preşedintele Uniunii Artiştilor Plastici (UAP) Filiala Reşiţa, a spus că pictorul Cristea Mircioane ar putea să fie membru al UAP, însă nu şi-a depus dosarul. „Dar, dacă ar fi de luat în considerare numai fotografiile artistice expuse în această expoziţie, Cristea Mircioane ar merita să fie membru UAP!”, a spus Bobeică.

La deschiderea expoziţiei de artă fotografică de la Casa de Cultură, au fost prezenţi pictori, fotografi, scriitori,... ingineri şi tehnicieni, prieteni ai lui Cristea Mircioane şi ai artelor vizuale.

Powered by Jasper Roberts - Blog