Învăţământul şcolar profesional în sistem dual pare să prindă cheag la Reşiţa. Implicarea primăriei locale, a Inspectoratului Şcolar General şi a agenţilor economici din municipiu începe să dea roade, după ce primul an de învăţământ de acest gen, 2017-2018, a avut ecou în rândul a unui număr de 123 de absolvenţi care în prezent se califică în 11 meserii. Un număr de 15 agenţi economici au răspuns favorabil acestei iniţiative.
În vederea pregătirii rețelei pentru anul școlar 2018-2019, conducerea Primăriei Reșița, dar şi beneficiarii proiectului, reprezentanţii ISJ, şi ai celor trei colegii reşiţene, s-a întâlnit cu agenții economici din oraș interesați să devină parteneri și beneficiari ai acestui proiect.
Vestea bună e că lucrurile se mişcă în primul an de aplicare a sistemului dual, dovadă că la Colegiul Tehnic din cele 14 locuri aprobate pentru anul şcolar 2017-2018 la clasa de lăcătuşi, 10 au fost ocupate, la clasa de sudor s-au ocupat 13 din cele 15 locuri, la cea de electrician-constructor au fost ocupate 13 locuri din totalul de 14. Doar clasa de strungari este în suferinţă, niciun elev nu a ales să se îndrepte spre ea.
La cele două specializări de la Colegiul Tehnic Cărăşan, lucrurile stau astfel: la clasa de mecanic utilaje şi instalaţii în industrie au fost ocupate toate cele 14 locuri, în timp ce la cea de confecţioner produse textile, doar 17 locuri din 32 au fost ocupate.
Situaţie foarte bună la Colegiul Economic al Banatului Montan, unde au fost ocupate toate locurile rezervate, bucătar – 16, ospătar (chelner) vânzător alimentaţie publică -14 şi lucrător hotelier -10. Singura clasă incompletă, 16 locuri ocupate din 20, este cea care pregăteşte brutarii, patiserii şi preparatorii produse făinoase.
La întâlnirea de ieri, reprezentantul TMK a propus o clasă pentru pregătirea oţelarilor, deficitari pe piaţa muncii.
Marian Apostol, preşedintele Cpnsiliului Local pentru Dezvoltarea Parteneriatelor Sociale, mărturisea că a fost puţin reticient la început, iar rezultatele din primul an de aplicare a proiectului sunt peste aşteptări.
Primarul Ioan Popa s-a referit la proiectul de la Braşov, primul oraş din România care a ales acest sistem dual de învăţământ: „La Braşov s-a pornit de la o şcoală care s-a închis, aşa cum s-a închis fostul liceu 4 la noi, însă la presiunea oamenilor de afaceri de acolo, ministerul Educaţiei a aprobat acest proiect pilon. Au pornit de la o şcoală cu 120 de elevi, iar acum, după patru ani, s-a ajuns la 800”.
Ceilalţi vorbitori, inspectorul şcolar general adjunct Lenuţa Ciurel, consilierul local Lucia Peia, administratorii firmelor aflate în parteneriat, precum şi directorii celor trei colegii au abordat probleme tehnice şi de legislaţie, concluzia fiind că sistemul de învăţământ dual e necesar, ca o soluţie rezonabilă pentru ceea ce se cere astăzi pe piaţa muncii.