Menu

Articol

Valeria Schelean Şomfelean: „Legile justiţiei în versiunea Tudorel Toader sunt în dezacord cu principiul separaţiei puterilor”

Autor: 

Proiectul de modificare a Legilor Justiţiei, prezentat astăzi de ministrul Toader în faţa Comisiei Speciale, cuprinde mai multe propuneri de reglementare, unele noi sau total diferite de cele existente, puncte sensibile şi interpretabile care nu au fost supuse consultării sau dezbaterii publice deşi au un impact major asupra funcţionării justiţiei.

Comisia Specială, din care fac parte în calitate de deputat PNL, va începe dezbaterile pe acest draft de proiect care, cu siguranță, va fi în atenția publică prin luările de poziţie pe care le vom avea pe fiecare propunere de modificare în parte.

Ministerul Justiţiei, dat în judecată!

Este important de menţionat faptul că CSM a dat aviz negativ acestui proiect iar  Asociaţia Alianţa pentru Combaterea Abuzurilor a anunţat astăzi că a dat în judecată Ministerul Justiţiei pentru „a-l obliga să supună consultării/dezbaterii publice, controversatul proiect de modificare al 'legilor justiției', în versiunea 'Tudorel Toader”.

Cele mai sensibile discuții vor fi legate de propunerea Ministrului Justiției, care s-a răzgândit din nou, ca Inspecţia Judiciară să fie autonomă, adică, nici în subordinea Consiliului Superior al Magistraturii, cum este acum, nici în subordinea Ministerului Justiției, cum era în varianta iniţială.

„Legile Tudorel Toader”, în dezacord cu principiul separaţiei puterilor în stat

Proiectul de modificare a Legii privind statutul judecătorilor şi procurorilor cuprinde, de asemenea, o serie de prevederi care sunt în dezacord cu filozofia principiului separaţiei şi echilibrului puterilor în stat, cum ar fi faptul că Preşedintele României este eliminat din procedura de numire a procurorilor şefi ai principalelor parchete, iar durata mandatului acestora este extinsă de la trei la patru ani. O altă modificare prevede că Preşedintele României poate refuza o singură dată, motivat, numirea în funcţiile de conducere ale instanţei supreme. Prevederea este similară cu cea de la numirea miniştrilor, unde, de asemenea, Preşedintele poate refuza o singură dată şi motivat propunerea făcută de şeful Guvernului pentru numirea unui nou ministru în Cabinet. La fel ca la numirea şefilor ÎCCJ, Ministrul Justiţiei a introdus prevederea că CSM poate refuza o singură dată motivat propunerea făcută de Minister pentru Procurorii şefi ai principalelor parchete.

Totodată, potrivit proiectului, Ministrul Justiţiei poate să ceară Procurorului general sau, după caz, Procurorului şef al DNA sau DIICOT informări asupra activităţii parchetelor şi să dea îndrumări scrise cu privire la măsurile care trebuie luate pentru prevenirea şi combaterea eficientă a criminalităţii.

Cele enumerate mai sus sunt doar câteva dintre propunerile de modificare a Legilor Justiţiei, semne de întrebare sunt la fiecare punct din acest proiect, mai ales că, ministrul a decis să nu mai aştepte avizul Comisiei de la Veneţia. Probabil că atunci când Comisia se va pronunţa, vom afla şi motivul.

Valeria Schelean Şomfelean

Deputat PNL Caraş Severin 

Powered by Jasper Roberts - Blog