Menu

Articol

„Dacă demolăm Funicularul reşiţean, e ca şi când am scoate o măsea oraşului!”

Despre Funicularul care traversează municipiul Reşiţa în zona centrală s-au scris scenarii, proiecte, articole, sondaje, care însumează mii de pagini. Unele se referă la istoria industrială a Reşiţei, altele la posibilul viitor turistic al acestui obiectiv. Chiar anul trecut, fostul primar, Mihai Stepanescu, a organizat un sondaj de opinie printre reşiţeni, dacă Funicularul trebuie păstrat ori trebuie demolat.

Nu mai intrăm în amănuntele privind organizarea sondajului, care a şi fost contestat în presă, atât ca mod de formulare al chestionarului, cât şi ca rezultat. Dincolo de controverse, reţinem părerile unui număr important de cetăţeni ai Reşiţei care văd în Funicular un simbol al municipiului, reţinem şi părerile a numeroşi specialişti, constructori, arhitecţi, designeri, care susţin că Funicularul ar putea fi valorificat turistic, şi, de ce nu?, menţionăm interesul pe care, aproape fără excepţie, îl arată Funicularului turiştii din ţară şi din străinătate, când vin la Reşiţa. „Ce este construcţia aceea?”, „Cum se poate ajunge acolo sus?”, „Ce panoramă frumoasă s-ar vedea de sus!”, „Al cui este podul acela peste oraş? De ce nu se amenajează ceva acolo?”, sunt câteva dintre mirările străinilor care vizitează Reşiţa.

Concurs pentru centrul civic. Şi pentru Funicular!

 Săptămâna aceasta, Ordinul Arhitecţilor din Timişoara se prezintă la Primăria Reşiţa cu Caietul de Sarcini pentru reamenajarea centrului civic al municipiului Reşiţa. Caietul de Sarcini se referă la întreg centrul Reşiţei, cuprinzând şi zona Podului Sudat, de peste Bârzava, şi Funicularul.

Cu privire la acest aspect, viceprimarul Reşiţei, cu atribuţii de primar, Ioan Crina, ne-a declarat:

 „Avem în derulare un concurs, săptămâna aceasta sper să finalizăm Caietul de Sarcini, pentru tot ce înseamnă zona aceasta de centru, unde este şi Funicularul o componentă. Deci, un concurs arhitectural, un fel de PUZ (Plan Urbanistic Zonal), chiar mergem mai în amănunţime, pentru utilitatea zonei centrale. Adică să o lămurim o dată pentru totdeauna, adică, de ce avem nevoie aici? Avem nevoie de parcare, de fântână, să ne ducem la pod, că-i monument, să ne ducem la Funicular, că-l putem integra într-un mit, să amenajăm Bârzava pe malul dinspre centru... Avem un contract cu ordinul Arhitecţilor din Timişoara, ei vin la Reşiţa, săptămâna aceasta, să finalizăm, şi după aceea urmează, efectiv, concursul în 60 de zile. Gândim tot un plan general, pe mai mulţi ani”.

„Demolând Funicularul, e ca şi când ne-am scoate o măsea!”

„Chiar am fost atent la specialişti când au spus şi ţin minte o expresie. Unul mi-a spus aşa, că, domnule, dacă daţi funicularul jos, rămâne un gol, ca şi când scoţi o măsea. Restul construcţiilor au fost făcute în jurul lui. Acuma, dacă îl dai jos, rămâne un gol, un dezechilibru. Şi n-am observat lucrul acesta, spun cinstit, nu am observat aceasta de la început. Uitându-mă atent,... într-adevăr, aşa este! Cel puţin eu nu sunt adeptul de a-l demola”, a spus viceprimarul Ioan Crina.

Powered by Jasper Roberts - Blog