Menu

Articol

Dascăli de nota 1!

Învățământul românesc nu mai este ce a fost cândva. O spun cei care au prins și alte vremuri, o spun statisticile, dar și noi toți, privitori de pe margine la acest spectacol jalnic. În vreo trei ani la rând, ajunseserăm în situația în care procentul de promovabilitate la BAC să fie sub 50 la sută, iar în unele județe, chiar sub 25 la sută. Am dat vina pe copii că nu mai învățau și pe miniștrii care au băgat camere de supraveghere în săli, numai pe dascăli nu. Ne-am mulțumit să constatăm și să bocim precum babele la tămâiat, fără să umblăm la fondul problemei. Anul acesta, subiectele, atât cele de la evaluarea națională, cât și cele de la bacalaureat, au fost mai ușoare, iar rezultatele s-au văzut. Unii au încercat să acrediteze ideea că elevii s-au pus cu burta pe carte, iar profesorii au devenit mai motivați. În realitate, ne furăm singuri căciula.

De ce spun asta? Pentru simplul motiv că elevii de azi, din clasa a VIII-a, se înscriu la licee, chiar dacă nu au luat notă de trecere la evaluare, apoi ajung la Bac, unde cu chiu cu vai reușesc să obțină diploma. Cu ea în mână, dar fără prea multe cunoștințe acumulate de-a lungul anilor, se înscriu la facultate, acolo unde sunt așteptați cu brațele deschise. Fac ce fac, mai cu un examen cumpărat, cu altul copiat, și ajung să termine și facultatea. Sigur, nu toți studenții parcurg acest traseu sinuos al neștiinței. Sunt și dintre cei merituoși care, după absolvire, își caută de lucru în Occident. Ăștialalți, piloșii, ajung în administrație sau în învățămînt. Dacă în administrație trec neobservați, în învățământ au de susținut tot felul de examene, iar în multe situații, notele obținute de profesori ne amintesc de copiii ăia care au intrat la liceu fără să fi obținut notă de trecere la examenul de evaluare.

Spre exemplu, în Caraș-Severin, procentul de promovabilitate de la examenul de definitivat din această vară a fost de 33,33 la sută. La nivel de țară a fost de 46,23 la sută. 13 profesori au luat note de 1, 2, 3 și 4, la fel ca elevii cei mai slabi din ciclul gimnazial. La titularizare, procentul de promovabilitate a fost de 32,33 la sută, cu precizarea că 72 de profesori au fost notați de la 1 la 4,99. Rata pe țară a fost 69,28 la sută. Poate vă întrebați de ce profesorii din Sibiu, Harghita, Cluj sau Timiș pot, iar cei din Caraș-Severin nu. Și pe bună dreptate. Eu mă întreb, însă, altceva: Ce pot învăța elevii de gimnaziu și de liceu de la astfel de profesori care nici măcar notă de 5 (care oricum nu e suficientă) nu au fost în stare să ia la examenele de definitivat și titularizare?

Powered by Jasper Roberts - Blog