S-a stabilit! De la toamnă, locuitorii judeţului Caraş-Severin îşi vor separa gunoiul menajer în bucătărie, debara, în balcon sau în curte, după preferinţe şi posibilităţi. „Managementul deşeurilor” în gospodărie se va face astfel: gunoiul va fi adunat în patru recipiente diferite (coşuri sau găleţi). Gunoiul astfel selectat de cetăţean va fi aruncat în containere diferite, tot de patru tipuri, pentru hârtie şi carton, plastic şi metal, sticlă şi gunoaie degradabile (coji de cartofi, de ceapă, de castraveţi, resturi de pâine sau friptură, cotoare de mere etc.).
Excepţiile le reprezintă aparatura electrică, baterii, becuri, cauciuc etc. care se adună separat în campanii şi la cerere. Gunoiul selectat va fi preluat din containere de maşini speciale, care le vor duce, fie la staţiile de transfer, fie direct la groapa ecologică de gunoi de la Lupac. La groapa ecologică va fi sortat, deşeurile reciclabile vor fi reintroduse în circuitul industrial, iar deşeurile biodegradabile vor fi introduse în staţia de compostare şi, „după proceduri specifice succesive, vor fi transporate la depozitul ecologic, care va fi construit în trei etape”. Contractul de construire a Centrului de management integrat al deeşurilor de la Lupac are valoarea de 73,65 milioane de lei. Termenul de finalizare a Centrului este iulie 2015. Termenul de finalizare al întregului sistem este 31 octombrie 2015 şi are valoarea toatlă de 136,39 milioane de lei.
Proiectul „Sistem integrat de management al deşeurilor în judeţul Caraş-Severin” a fost prezentat astăzi în sala de conferinţe a Consiliului Judeţean Caraş-Severin, într-o conferinţă de presă, susţinută de către Victor Naidan, arhitectul şef al judeţului, şi de Andreea Guci, reprezentantă a companiei Media One, câştigătoarea licitaţiei privind comunicarea. Victor Naidan a dat asigurări presei că lucrările sunt în grafic, sunt doar unele mici întârzieri, dar, per ansamblu, sistemul va fi gata până la sfârşitul lunii octombrie, a.c.
Andreea Guci: „Publicitate se dă numai la presa care nu defăimează!”
Proiectul este finanţat din Fondul European de Dezvoltare Regională şi, ca orice proiect european, are şi fonduri pentru promovarea proiectului în mass media. Dar, Andreea Guci a explicat că banii au fost daţi la trusturi de presă selecţionate pe anumite criterii. „Ştiu că materialele promoţionale s-au difuzat pe anumite staţii naţionale şi locale, dar, încă din faza de achiziţie au fost propuse, în limita bugetului care a fost în proiect. Compania noastră a selectat o serie de staţii în baza unor criterii, respectiv criteriile ar fi: staţiile respective să nu defăimeze în niciun fel proiectele europene şi, de exemplu nu se pot alege tabloidele în astfel de campaniii. De exemplu OTV nu este o staţie care să difuzeze o campanie pe fonduri europene”, a spus Andreea Guci. I s-a amintit reprezentantului Media One că OTV-ul nu mai există, aşa că, până la urmă, au fost numite posturile TV care nu au defăimat şi s-au încadrat în criterii, primind, astfel, contracte de publicitate privind managementul deşeurilor: posturile naţionale B1 şi România TV, precum şi postul local BanatTV.
Mai e de lucru până la final, vor mai fi şi alte întâlniri „pentru conştientizarea populaţiei, în special a tinerilor”.