Menu

Articol

Preşedintele Tribunalului Caraş-Severin îi ţine la distanţă pe ziarişti. În ploaie şi vânt!

Rustin Ciasc

Procesul de înscriere a candidaților în competiția alegerilor locale din 5 iunie s-a încheiat în ziua de 26 aprilie. Presa a fost pe fază în aceste zile și a prezentat pe larg întregul „spectacol“ al depunerii dosarelor cu semnături la birourile electorale. Mai mult decât atât, ziariștii au îndurat cu stoicism vremea potrivnică de luni, cu ploaie și temperatura coborâtă în jurul valorii de 6 grade Celsius, dar și pe cea de marți, cu vânt și cu doar câteva grade mai mult decât în ziua precedentă, așteptând în fața Biroului Electoral de Circumscripție Județean nr. 11.

De ce toate acestea? Pentru că președintele BEJ Caraș-Severin, Rustin Ciasc, care este și președintele Tribunalului Caraș-Severin, dar și purtător de cuvânt al instituției (!), nu a permis presei să intre în clădirea în care este organizat Biroul electoral, pe motiv că ziariștii nu aveau acreditare. Directorul Autorității Electorale Permanente, Nicolae Amzoi, mărturisea că ziariștii nu au nevoie de acreditare, dar cum jandarmul de la intrare în clădire avea alt ordin, am așteptat sosirea președintelui Tribunalului Caraș-Severin, care nu se afla în clădire în acel moment, pentru a ne lămuri cum stau lucrurile. Când a ajuns, președintele a trecut pe lângă ziariști, abia răspunzând la salut, apoi a intrat în clădire. Am intrat după el și l-am întrebat ce este cu acele acreditări. A refuzat să ne explice și și-a văzut de drum. Sfidare pe față. Când spunem acest lucru, ne gândim că imobilul în care ne-a interzis să intrăm nu era al BEJ și nici unul privat, ci un loc public. Dincolo de faptul că afară erau 5-6 grade, ploua și bătea vântul, iar printre noi se aflau colege ziariste care tremurau de frig.

Probabil că domnul Ciasc este supărat pe ziariștii care au scris despre sentința Tribunalului Caraș-Severin împotriva ziariștilor de la Express de Banat. Pe cei care au amenințat cu CEDO, dar și pe cei care s-au solidarizat cu aceștia. Altă explicație nu există. La alegerile trecute, presa a avut permisiunea să stea chiar langă Biroul electoral. Fără acreditare, bineînțeles. Măcar din calitatea de purtător de cuvânt avea obligația să ne explice de ce este nevoie de acreditare, dar nu a făcut-o. Dar cum să se coboare la nivelul nostru, dacă nici la telefon nu răspunde atunci când este solicitat să furnizeze anumite informații de interes general?

Am căutat în Legea 155/2015, pentru alegerea autorităților administrației publice locale, și nu am întâlnit niciunde o prevedere de acest gen. În schimb, legiuitorul spune, la art. 27, alin. 3, că „Birourile electorale de circumscripție județeană și a municipiului București acreditează observatori interni“. Nici vorbă de ziariști! Ba mai mult, în aceeași lege se spune clar: „În afara membrilor biroului electoral al secției de votare, operatorilor de calculator ai biroului electoral al secției de votare, candidaților, persoanelor acreditate potrivit legii, precum și a reprezentanților mass-media români și străini, nicio altă persoană nu poate staționa în locurile publice din zona de votare sau în localul de vot mai mult decât timpul necesar pentru votare“. Din nou, legiuitorul nu amintește de acreditări pentru ziariști.

Poate că există vreo recomandare de care noi nu avem idee, însă pentru acest lucru președintele ar fi trebuit să ne lămurească și nicidecum să ne sfideze.

Mai trebuie spus ceva. Potrivit art. 26, alin. 5, „Desemnarea președintelui Biroului Electoral de Circumscripție și a locțitorului acestuia se face în ședință publică de către președintele tribunalului, în termen de 20 de zile de la stabilirea datei alegerilor. Desemnarea se face prin tragere la sorți... Lista magistraților care participă la tragere la sorți se întocmește de către președintele tribunalului...“.

Unul dintre colegii noștri, Cristian Franț, a făcut cerere pentru a participa la tragerea la sorți, dacă tot este publică. Răspunsul a fost că "Știri din Banat" nu este ziar și nu „Nu ați reușit să demonstrați în mod legal calitatea dumneavoastră de jurnalist, astfel încât atât precedentele solicitări (...), cât și cea înregistrată sub nr. (...) sunt apreciate ca nefondate, nefiind justificat interesul în obținerea informațiilor respective, de vreme ce au fost formulate de o persoană care refuză sau nu poate să-și probeze calitatea de jurnalist“. Cristian Franț îl contrazice, spunând că Legea 544, a dreptului la informare, nu prevede necesitatea ca să existe un interes justificat în obținerea informațiilor.

Curios este că, din 2004 încoace, judecătorul Rustin Ciasc a fost mereu desemnat, prin tragere la sorți, ca președinte al Biroului Electoral de Circumscripție, de parcă numai bilețelul cu numele dumnealui s-ar fi aflat în căciula din care s-a extras președintele. Și nu este vorba doar de două-trei runde de alegeri, dacă e să ne gândim că în fiecare an electoral au existat și alegeri locale, dar și generale. Unde mai punem că au fost organizate alegeri pentru președinte sau referendumuri. De fiecare dată, prin tragere la sorți, a ieșit câștigător doar domnul Rustin Ciasc.

Cum a fost posibil așa ceva? O întrebare la care președintele Tribunalului Caraș-Severin, care este și purtător de cuvânt al instituției, ar trebui să răspundă, chiar dacă totul poate fi o pură coincidență.

Powered by Jasper Roberts - Blog