Drept e că, pe la începuturile capitalismului original din România, am privit reclamele şi publicitatea ca pe o glumă. Mai ales că aveam o experienţă dezamăgitoare în copilărie. Când eram eu copil, reclamele erau puţine şi sărace. Ca şi produsele, de altfel. Într-o zi, am văzut într-un ziar mare, de-al lui tata, o ciocolată care zâmbea. Cred că era în „Scânteia”, organul de presă al Partidului Comunist. Avea şi braţe şi ciocolatei îi crescuseră nişte muşchi de culturist. Probabil că avea şi un mesaj scris de care nu-mi aduc aminte exact, dar care era ceva de genul, „Ciocolata Pitic, / Te face mare şi voinic!” Aşa că am cerut insistent să mi se cumpere o ciocolată de-aia. Într-o zi, minunea s-a întâmplat! Am mâncat ciocolata, după care am aşteptat să-mi crească muşchii. Chiar am mers la mama să mi-i verfice, dar ea a râs de mine şi am înţeles că reclama aceea era mincinoasă!
Cu toate acestea, am observat că reclamele din ultimul timp îmi influenţează alegerile. Mă uit în vitrina cu salamuri, când văd câte unul pe care mi l-a băgat în subconştient vreo reclamă, acela face un click, şi îmi induce gândul că, da, ăsta trebuie să fie unul bun! Şi, de obicei, îl cumpăr. Sau, dacă văd vreo reclamă cu vitamine, cu băieţi bronzaţi şi musculoşi, cu femei frumoase şi surâzătoare, parcă aş avea şi eu nevoie de vitaminizare, unde mai pui că nici ficatul parcă nu e chiar cum trebuie, aşa că, sigur aş avea nevoie de ceva să mi-l fortifice!
Cum se poate aşa ceva, îmi zic, cum de mă las influenţat de reclame în care realitatea e falsificată sau cel puţin exagerată! Şi acesta e un fenomen global din ultimul timp, mi-am zis. Apoi, m-am răzgândit. Din ultimul timp? Nu e chiar aşa! Primul om de pe Pământ, probabil, n-ar fi luat mărul din Pomul Cunoaşterii, dacă nu-i făcea şarpele reclamă! „Ia dom-le şi mănâncă mărul ăsta că nu vei păţi nimic! Dimpotrivă, vei ajunge ca Dumnezeu!”, a făcut şarpele publicitate, pe faţă, mărului cunoaşterii. Adevărul e că cine ar fi rezistat tentaţiei? Mai ales că era un măr ecologic, proaspăt, frumos şi sănătos! Aşa că, dacă ne gândim bine, şarpele a fost primul agent publicitar de pe planetă.