Menu

Articol

Principala variantă pentru transportul în comun la Reşiţa: troleibuzul! Reşiţenii să meargă mai mult pe jos şi cu bicicleta!

Conform Planului de mobilitate urbană durabilă, prezentat, astăzi, la Primăria Reşiţa, municipiul va avea ca principal mijloc de transport în comun o linie de troleibuze, care va asigura transportul călătorilor pe traseul principal de circulaţie, de-a lungul oraşului. Planul de mobilitate urbană (un termen împrumutat din terminologia UE, pentru că în româneşte, în mod tradiţional, s-ar numi „Plan de circulaţie urbană”), este extrem de complex şi se referă la circulaţia vehiculelor de transport în comun, la circulaţia automobilelor, a vehiculelor de transport marfă, a bicicletelor, a pietonilor, dar şi la toate domeniile conexe, privind parcările, spaţiile verzi, protecţia mediului şi multe altele.

Planul a fost elaborat de societatea de proiectare şi consultanţă Metroul SA, din Bucureşti, şi are un orizont de timp pentru aplicare de până la 15 ani. În urma discuţiilor cu reprezentanţii şi specialiştii Primăriei Reşiţa, cu cetăţenii prezenţi la consultarea publică, s-a ajuns la concluzia că perioada de timp poate fi mai strânsă, mai ales că accesarea fondurilor europene, pentru realizarea proiectului de implementare a „Planului”, trebuie făcută înainte de anul 2020.

Mai mult pe jos şi cu bicileta!

Conform practicilor şi recomandărilor UE, conform strategiei naţionale, Planul de mobilitate urbană durabilă trebuie să aibă ca obiectiv, pe lângă modernizarea căilor de circulaţie, şi de economisirea energiei, de reducerea numărului de accidente a poluării şi de îmbunătăţirea condiţiilor de mediu. Astfel, deşi subiectul a fost luat şi în glumă, planul propune ca cetăţenii să fie încurajaţi să circule mai mult pe picioare şi cu bicicleta(!). Pentru aceasta trebuie modernizate şi extinse tortuarele şi pistele de biciclete. Pentru sporirea eficienţei transportului de persoane este recomandată, în primul rând, folosirea transportului în comun şi mai puţin a autoturismelor.

Au fost cuprinse în plan şi amenajarea intersecţiilor, construirea de centuri ocolitoare şi de parcări în Reşiţa. De asemenea, ca variantă minimală şi de urgenţă, se propune modernizarea parcului de autobuze a municipiului, din cauză că autobuzele existente sunt vechi şi poluante.

Crina optează pentru troleibuz! Sau tramvai

La final, viceprimarul municipiului Ioan Crina a declarat presei:

„M-a bucurat prezenţa cetăţenilor. Au fost câţiva oameni care au ridicat câteva probleme interesante. Mi-a displăcut faptul că nu s-a înţeles exact că este un plan, nu este efectiv un proiect pe care îl faci acum. Este un plan de dezvoltare care se întinde pe mai mulţi ani, e chiar până în 2013, pe 15 ani. Proiectul este participativ, e o fază, consultarea publică, urmează mediul, urmează propunerea şi aprobarea Consiliului Local, până când devine, într-adevăr, aplicabil. E o piesă foarte importantă în documentaţia de accesare a fondurilor europene, pentru POR 2014 – 2020. Adică, sunt importante, „Planul de mobilitate” şi „Strategia locală.”

„Transportul de persoane în Reşiţa, sigur se va orienta spre mijloacele electrice. Punctajul este foarte mare, am înţeles că au publicat pe situl ADR-ului cam la cât ne-am putea aştepta, cam la 40 de milioane de euro pentru transport. Transportul înseamnă şi o parte de infrastructură, nu numai utilajele, în sine. Deci, e vorba despre tramvai, troleibuz şi de autobuze electrice. Dar, aşa cum vă spunea şi consultantul, acestea se fac printr-un studiu de fezabilitate. Deci, trebuie să arăţi finanţatorului că aceasta e soluţia cea mai bună”, a mai spus viceprimarul Ioan Crina.

La întrebarea jurnaliştilor care este după părerea sa varianta cea mai bună pentru Reşiţa, Ioan Crina a răspuns:

„Deci, troleibuz sau tramvai. Şi mie mi se pare, sunt inginer de meserie, că autobuzele electrice, deocamdată sunt la nivel de proiecte pilot, acum se verifică în anumite oraşe, e mai greu cu ele. (...) Eu sunt sigur că ne vom axa pe troleibuz sau tramvai”.

Referitor la subiect, echipa de consultanţi de la Metroul SA, condusă de Ana Maria Ciobică, a spus că datele colectate şi analizate recomandă introducerea unei linii de troleibuz în Reşiţa.

 

Powered by Jasper Roberts - Blog