Festivalul Internaţional de Teatru „Scena ca o stradă” a început bine, aseară, cu un spectacol de forţă al Teatrului de Vest Reşiţa, una dintre cele mai bune piese puse în scenă în ultimii doi-trei ani, la Reşiţa, „Durata medie de viaţă a maşinilor de spălat”, de Elise Wilk, în regia lui Rareş Budileanu. E un spectacol bun, care are de toate, are şi o poveste cu surprize, cu haz şi tristeţe, cu sarcasm şi melancolie. E o tragicomedie în sens clasic, de tot râsu-plânsu.
Trebuie aminitită şi inovaţia extrem de interesantă a festivalului, privind deschiderea spectacolelor printr-o coregrafie realizată de actorul-dansator Raul Hotcaş, din Baia Mare, care, împreună cu tinerii elevi, cursanţi în clasa de teatru pregătită de actriţa Camelia Ghinea, introduc publicul în lumea fabuloasă a teatrului, printr-un joc ritualic, magic şi expresiv. Expresivitatea vine atât din ritm, muzică şi mişcare, din jocul de lumini, cât şi din măştile stranii pe care le poartă dansatorii.
Râs, amar şi tristeţe
Revenind la spectacolul cu maşinile de spălat, deşi am mai scris despre el în mai multe rânduri, trebuie să amintesc că, şi de data aceasta, a fost aplaudat la scenă deschisă, iar publicul a râs şi şi-a înecat râsul în amar şi tristeţe. Un spectator, la final, ne-a mărturisit că, deşi a râs cu sughiţuri, în fond a simţit că asistat la un spectacol de o nemărginită tristeţe. Este vorba despre spectacolul familiilor ratate, care sunt caraghioase cu visele lor scoase din televizor, cu visele lor absurde ori cu visele care, deşi par realizabile, nu se împlinesc niciodată, dar, familii care sunt şi înduioşătoare prin seninătatea cu care încasează loviturile destinului. Spectacolul este bine tensionat şi finalul, copleşitor. După ce fiecare dintre cei trei membri ai familiei îşi ratează visul, faptul că şi maşina de spălat nou cumpărată se defectează, capătă dimensiuni apocaliptice.
Dan Mirea, cu figura lui imobilă, cu reacţii mereu întârziate, a fost demenţial în rolul tatălui absent, abulic, îndrăgostit nebuneşte de... un poster. Ana-Maria Cizler a fost convingătoare şi expresivă în rolul mamei autoritare, strivită de griji mărunte, mereu alarmată, având fulminante izbucniri de isterie şi uimitoare resurse de revenire în mecanica vieţii banale. Iar Mădălina Ioana Toderaş a completat cu bine triunghiul familial, în rolul fetei rebele, a fetei ce se consideră destul de matură ca să decidă pentru ea, dar care face mereu alegeri greşite.
Dinamism şi ritm. Puţină emoţie şi ceva morală
Trupa FOLOWSPOT din Craiova, care a susţinut cea de-a doua reprezentaţie a serii, a avut ceva ghinion din cauza faptului că a venit pe scena festivalului imediat după spectacolul tulburător al reşiţenilor. Nu că „Noaptea asasinilor” de Jose Triana, în regia lui Laurenţiu Tudor, ar fi fost un spectacol slab. A fost vorba despre un spectacol experimental, în care actorii şi-au făcut treaba cu brio, şi-au jucat expresiv personajele, publicul, cu siguranţă, nu s-a plictisit, doar că a lipsit povestea în sens clasic şi... emoţia. De fapt, aşa a fost construit spectacolul, ca un joc al unor păpuşi fără viaţă, fără voinţă, fiecare personaj fiind comandat, teleghidat, fie de dorinţe mărunte, meschine, fie de voinţa celui mai puternic, care poate fi tatăl, mama, poliţistul, avocatul, judecătorul. Personajele se înfruntă pentru poziţia scrumierei, a vazei, a scaunelor din încăpere, pentru o rochie sau, pur şi simplu, pentru a-şi dovedi puterea. Din astfel de înfruntări absurde se naşte crima. Spre final, publicul este întrebat dacă dincolo de jocul meschin al înfruntărilor nu există lucruri mult mai importante, cum ar fi norii, florile, animalele. La finalul finalului, vine şi morala, prezentată la fel de explicit: să nu ne ratăm viaţa, felul nostru adevărat de a fi, din cauza fricii. În distribuţie: Patricia Ionescu, Anca Maria Ghiță, Alexandru Măndoiu.
Programul festivalului, astăzi, marţi, 16 februarie, la Palatul Cultural din Reşiţa:
ora 18,00 - „Prietenul din Franţa”, de Nicolae Kiriţescu, regia artistică Valer Dellakeza, spectacol prezentat de Teatrul „Ariel” Râmnicu Vâlcea
ora 20,30 - „După noi, Apocalipsa!”, de Katia Nanu, regia artistică Cristian Gheorghe, spectacol prezentat de Teatrul „Fani Tardini” din Galaţi.