Menu

Articol

Tristeţe mare, toţi vrem tramvai la Reşiţa, dar nu se poate!

S-ar părea că Reşiţa fierbe în suc propriu, consilierii locali se agită, iar primarul municipiului, Ioan Popa, este trist. Fierberea cetăţenilor (mai ales a celor de pe feisbuc) şi tristeţea primarului, reflectată şi în ziare, vin din faptul că toţi vrem tramvai la Reşiţa, dar... nu se poate. Părerea mea este că se poate!

Vin, pentru început, cu propria argumentaţie privind reintroducerea tramvaiului în oraş. Sunt cetăţean al Reşiţei de peste o jumătate de veac şi am prins şi vechile autobuze, acelea mici şi rotunjite, de tip sovietic, şi autobuzele articulate, Ikarus, apoi, tramvaiul zgomotos, de fabricaţie autohtonă, tramvaiul de mâna a doua, adus din Germania, şi, în prezent, autobuzele de mâna a doua ale firmei private de transport călători. Precizez că cel mai bine şi mai comod am călătorit cu tramvaiul german, spaţios, confortabil, destul de rapid. În ciuda faptului că şi acesta era destul de zgomotos, comparativ cu normele actuale, în primul rând (mi-au spus specialiştii), din cauza căii de rulare, care, în mare parte a fost realizată pe plăci de beton compacte şi nu pe travese. Acum, primarul Ioan Popa propune realizarea unui proiect pe fonduri europene, pentru un tramvai reşiţean nou, care să circule pe o cale nouă de rulare. Deci, eu sunt de acord! Nu că ar conta prea mult, dar, are un vot de la mine.

Argumentaţia primarului este, pe scurt, următoarea: tramvaiul este economic, durabil, eficient, mai puţin poluant decât orice alt mijloc de transport. În plus, tramvaiul este agreat de UE, fiind cuprins în strategia uniunii de dezvoltare durabilă, de creştere a eficienţei energetice, de reducere a poluării, astfel că, pentru aşa ceva, UE acordă fonduri nerambursabile. Prin urmare suma necesară, de 25 de milioane de euro, ar fi atrasă din fondurie uropene, iar cu aceşti bani se reface şi calea de rulare. Orice altă variantă cu microbuze sau firobuze, presupune fie ca şinele să rămână înfipte în şosea, fie să fie scoase pe cheltuiala Primăriei, adică, a noastră, a reşiţenilor. De menţionat că pentru depunerea proiectului, Primăria (Consiliul local) are nevoie de teren (calea de rulare) şi de depou. Dar depoul a fost vândut firmei private de transport de către fosta administraţie PSD.

Să vedem şi argumentaţia consilierilor PSD, care au votat împotriva achiziţionării depoului de tramvaie. Pesediştii spun că preţul depoului este prea mare şi că depoul de tramvaie se poate face şi pe alt teren. Din câte am înţeles, niciun pesedist n-a spus că nu vrea tramvai. Doar că achiziţionarea depoului n-ar fi în regulă.

Una peste alta, se pare că toţi vrem tramvai la Reşiţa, dar, ne încurcăm în calcule mărunte. Desigur, calculele sunt necesare, dar, n-aş vrea ca acestea să fie politice. Stimaţi consilieri locali, primar, viceprimari, specialişti, găsiţi, totuşi, o soluţie, până nu se enervează Soroş bàcsi şi îi manipulează pe reşiţeni, pe feisbuc, să iasă iarăşi în stradă!

Powered by Jasper Roberts - Blog