La Fabrica de Produse Lactate Oravița, unde Consiliul Județean Caraș-Severin este acționar unic, treaba a funcționat rău aproape tot timpul, deși este singura fabrică mare din zonă ce ar fi putut colecta laptele de la producătorii din Valea Carașului și Valea Almăjului. Referindu-se la situația de la această societate ajunsă în procedura de insolvență, fostul consilier județean, Iustina Turnea, spunea în această primăvară că „La Oarvița, la fabrica de lapte, lucrurile put. Put rău de tot“.
Nu știm la ce se referea concret Turnea, însă ce putem spune este faptul că și auditul financiar al Camerei de Conturi Caraș-Severin efectuat la CJ a descoperit anumite nereguli legate de această societate. Neregulile se referă la plățile efectuate pentru achiziții de echipamente, în vederea majorării capitalului social, prin aport în natură.
În perioada martie-aprilie 2015, au fost achitate din bugetul CJ echimpamente în vederea efectuării aceste operațiuni tehnice. În alte condiții, plata efectuată din contul Consiliului Județean Caraș-Severin ar fi fost ceva normal, nu și de data aceasta, în situația în care societatea din Oravița se găsește în procedura de insolvență (din 28 februarie 2014, n.r.), fiind sub supravegherea unui administrator judiciar.
Potrivit legii, CJ ar fi trebuit să desemneze un administrator special în momentul declanșării insolvenței și, deși administratorul judiciar a cerut în mod repetat acest lucru, Consiliul Județean Caraș-Severin nu a fost capabil să găsească o soluție.
„Majorarea capitalului social al SC Fabrica de Produse Lactate Oraviţa SA, prin aport în natură, nu a fost supusă aprobării Consiliului Judeţean, fiind exprimat doar un acord de principiu în acest sens, prin Hotărârea CJ nr. 159/30.09.2014. Conform prevederilor legale, înscrierea menţiunii de majorare a capitalului social la Oficiul Registrului Comerţului se face în baza hotărârii adunării generale a acţionarilor, care produce efecte numai în măsura în care este dusă la îndeplinire în termen de un an de la data adoptării. Or, nefiind adoptată o astfel de hotărâre, menţiunea de majorare a capitalului social al societăţii nu poate fi efectuată“, se arată în raportul Camerei de Conturi.
Echipamentele achitate de Consiliul Judeţean au fost livrate de furnizorii de la care au fost achiziţionate direct la Fabrica de Lapte din Oraviţa, fiind recepţionate de reprezentanţii societăţii, deci faptic se regăsesc la societate, însă scriptic ele figurează în evidenţa Consiliului Judeţean, caz în care se consideră ca nelegale plățile efectuate în aceste condiții de CJ Caraș-Severin.
Dincolo de concluzii, Camera de Conturi a decis următoarele:„ Veţi extinde verificarea, în perioada de prescripţie, asupra plăţilor efectuate reprezentând achiziţii echipamente pentru majorarea capitalului social, prin aport în natură, a unor societăţi la care Consiliul Judeţean Caraş-Severin este asociat/acţionar, în vederea identificării tuturor cazurilor similare cu cel consemnat de echipa de audit. În toate cazurile identificate, inclusiv în cel constatat de echipa de audit, veţi urma procedurile legale pentru îndeplinirea condiţiilor necesare în vederea majorării de capital şi înscrierea la ORC a menţiunii de majorare a capitalului social, scop în care veţi face demersurile către forul deliberativ (Consiliul Judeţean) inclusiv în vederea numirii unui administrator special, aşa cum prevăd normele legale în vigoare. În situaţia în care nu se aprobă şi nu se majorează capitalul social cu valoarea echipamentelor achiziţionate, veţi proceda la stabilirea prejudiciului adus bugetului judeţului, aferent sumelor achitate pentru diverse echipamente (aport în natură la capitalul social), care nu şi-au atins scopul pentru care au fost achiziţionate, şi veţi dispune măsuri de recuperare potrivit normelor legale în vigoare“.
Noua conducere a CJ Caraș-Severin are termen până în 30 septembrie să rezolve lucrurile.