În „Monitorul educaţiei şi formării”, ediția 2018, publicat de Comisia Europeană, România ocupă ultimele locuri la majoritatea indicatorilor urmăriți în raport și se vede limpede că suntem departe de a atinge țintele asumate pentru 2020. Încă o dovadă a faptului că educația copiilor, pregătirea generației viitoare, nu reprezintă un domeniu de interes pentru guvernanți.
Iată ce spune deputata liberală Valeria Schelean Şomfelean referitor la Raportul Comisiei Europene, care analizează mai mulți indicatori și punctează, printre altele:
„Avem a treia cea mai mare rată a abandonului şcolar timpuriu din UE (cu mult peste media UE -10,6% și obiectivul național pentru 2020- 11,3%) și suntem singura țară unde nu se poate vedea nici o schimbare de-a lungul anilor!
Cheltuielile publice pentru educație au ajuns la 3,7% din PIB (+ 0,6 puncte procentuale), dar acest procent continuă să fie cu mult sub media UE (media UE: 4,7%).
Suntem pe ultimul loc în UE la ponderea absolvenţilor de studii superioare.
În ciuda eforturilor recente, asigurarea calității în educația școlară rămâne, în mare parte, axată pe respectarea și nu pe creșterea standardelor. Doar 52% dintre tinerii cu vârsta cuprinsă între 16-19 ani au abilități digitale de bază sau superioare (UE: 83%).
Participarea și accesul la învățarea în rândul adulților rămân foarte scăzute, în ciuda necesității de a îmbunătăți calificarea și recalificarea forței de muncă. Participarea la învățarea în rândul adulților a fost de 1,1% în 2017, cu mult sub media UE de 10,9%”.