O întâlnire dedicată învăţământului tehnic şi profesional din Caraş-Severin a avut loc, astăzi, la Casa de Cultură a Sindicatelor din Reşiţa, din iniţiativa Comitetului Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social (CLDPS) Caraş-Severin, cu participarea a aproximativ 50 de reprezentanţi ai mediului de afaceri (patroni, directori, administratori) şi reprezentanţi ai învăţământului tehnic şi profesional (directori de şcoli, pofesori), din Caraş-Severin.
Dezbaterea a fost moderată de către liderul SNC Cartel Alfa Caraş-Severin, Marian Apostol, care este şi membru în CLDPS Caraş-Severin. Tema dezbaterii a fost starea foarte proastă a învăţământului tehnic şi profesional din judeţ, după ce timp de vreo 5 ani şcolile profesionale au fost desfiinţate, iar şcolile tehnologice scot generaţii cu diplomă, dar care nu se pricep la nimic şi nu sunt doriţi de firmele cu profil industrial. Pe de altă parte, deşi şcolile profesionale au fost reînfiinţate de 2 ani, foarte puţini tineri doresc să urmeze cursurile şcolilor profesionale, deoarece ele şi-au pierdut din prestigiu şi, aşa cum menţiona Apostol, „în mentalitatea românească actuală, şcoala profesională este asimilată cu eşecul elevului”. Obiectivul dezbaterii a fost scoaterea în evidenţă a inadecvării învăţământului tehnic şi profesional la piaţa muncii şi găsirea de soluţii pentru a remedia acest mare neajuns, pentru că, aşa cum se menţiona în referatul de deschidere al lucrărilor: „Învăţământul profesional şi tehnic este un important factor de influenţă pentru dezvoltarea mediului de afaceri şi a gradului de ocupare a forţei de muncă”.
Strungarii învaţă filosofie
Un punct de vedere interesant a avut directorul tehnic de la Reşiţa - Reductoare, Aurel Văran, care a spus, printre altele:
„Din păcate învăţământul românesc este centrat pe dascăl, nu pe elev. Şi vă garantez că dacă se va înfiinţa o nouă unitate de învăţământ tehnic şi profesional, dacă acolo există un profesor de filosofie, atunci, cu siguranţă, strungarii vor învăţa filosofie!”
Tot inginerul Văran a spus că în Occident, cel mai bun strungar are un salariu comparabil cu al unui medic, în vreme ce în România, cel mai bun strungar este mult, mult, sub nivelul unui medic mediocru, ceea ce nu i se pare normal, deoarece performanţa trebuie răsplătită.
O întrebare interesantă a pus directorul de personal de la TMK Reşiţa, care se întreba unde dispar generaţiile de absolvenţi, pentru că, an de an, de pe băncile şcolii ies noi şi noi serii de absolvenţi pe care nu-i angajează nimeni. Şi a propus realizarea unui studiu pe această temă.
Una peste alta, a rezultat că nimeni nu este mulţumit de starea învăţământului tehnic şi profesional din judeţ (şi din ţară), nici întreprinzătorii privaţi, nici directorii, nici dascălii, nici părinţii şi, probabil, nici elevii.
În căutarea timpului pierdut
Una din concluzile discuţiilor a fost aceea că desfiinţarea şcolilor profesionale a produs un mare rău învăţământului românesc, iar reabilitarea şcolilor profesionale cere timp şi efort. „S-a pierdut mult timp prin desfiinţarea şcolilor profesionale şi noi, acum, suntem în situaţia de a încerca să recuperăm acel timp pierdut”, a spus unul dintre cuvântători. Tocmai pentru aceea, Marian Apostol a propus ca dezbaterea de astăzi să fie o primă etapă în organizarea unei Audieri Publice, care să preia punctele de vedere ale celor implicaţi, precum şi soluţiile propuse, pentru a fi implementate în sistemul de învăţământ, cel târziu în anul şcolar 2017 – 2018.