Menu

Articol

La Centrul „Nera“, copiii cu dizabilități erau tratați cu medicamente expirate

Continuăm să prezentăm concluziile corpului de control din cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție (ANPDCA) din cadrul Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, redate în nota întocmită, în luna iunie 2016, ca urmare a verificărilor realizate cu privire la serviciile sociale oferite de către Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Caraș-Severin (DGASPC).

Verificările au fost făcute la Centrul „Nera“, din Oravița, în urma unei sesizări anonime, în care se reclamau condițiile improprii de locuit ale copiilor cu dizabilități, lipsa unor legume de sezon din meniul zilnic, a produselor de strictă necesitate ce țin de igiena corporală a fiecărui pacient și de dotările precare din dormitoare sau din grupurile sanitare.

Astăzi ne oprim asupra concluziilor ANPDCA referitoare la tratamentul administrat de medicul Centrului „Nera“ copiilor cu dizabilități, dar și la activitatea medicului angajat care nu respectă programul zilnic de activitate.

„Domnul doctor A.G. a administrat Haloperidol unui beneficiar, fără ca în prealabil acest medicament să fi fost prescris de un medic psihiatru“, se preciza în nota ANPDCA. Lucru extrem de grav, dacă ținem seama de faptul că Haloperidolul este un medicament foarte puternic și cu consecințe dintre cele mai imprevizibile, iar în cazul Centrului Nera vorbim de copii.

O altă constatare a corpului de control a fost cea legată de contenționarea (imobilizarea, n.r.) fizică a beneficiarilor, fără să fi existat avizul în acest sens de la medicul psihiatru sau neuropsihiatru pediatric. Altfel spus, ca și în cazul administrării Haloperidolului, acțiunea medicului se făcea după cum credea el că e mai bine, pentru a-l liniști pe bolnav. Dincolo de „bunăvoința“ sa, inspectorii ANPDC au tras un puternic semnal de alarmă față de aceste practici care continuă să existe în sistemul instituționalizat al statului.

La Centrul „Nera“ există o „farmacie“ cu peste 50 de sortimente de medicamente pentru afecțiuni intercurente și tratament pshiatric. Inspectorii de la București au găsit medicamente expirate sau care expirau în luna efectuării controlului, cum ar fi de exemplu Olanzapina, Acetazolamida, folosite în tratamentul bolilor pshice, și picăturile oftalmice. Situația a fost transmisă și conducerii DGASPC Caraș-Severin, așa că directorul acestei instituții nu mai poate să ne acuze că toate aceste date au fost scoase din context.

Un caz de o deosebită gravitate s-a întâmplat în 2015 când, în Centrul „Nera“ a murit un copil în vârstă de 11 ani. Certificatul medical constatator al decesului a fost eliberat de medicul Centrului, A.G., dar care nu era medicul de familie al pacientului. Conform certificatului constator, cauza decesului a fost „Stopul cardiorespirator“, starea morbidă inițial fiind: „Parapareză cerebrală, formă spastică, tetrapareză spastică, distrofie gr. II, epilepsie, plurimarformat“. Corpul de control al ANPDCA a tras concluzia: „În acest caz nu au fost sesizate organele judiciare pentru a se aprecia dacă se impunea autopsia medico-legală, așa cum se procedează în majoritatea deceselor unor beneficiari ai sistemului de protecție socială, după cum prevede Ordinul comun al Ministerului Justiției și Sănătății 1134/255/2000“.

Mai trebuie spus că, achiziționarea materialelor igienico-sanitare pentru uzul personal al copiilor se făcea din banii de buzunar destinați acestora, în condițiile în care toate aceste produse trebuie asigurate din bugetul instituției.

Și încă ceva: la data controlului, Centrul „Nera“ nu avea încadrat un kinetoterapeut, adică specialistul de care copiii ar avea atât de mult nevoie, iar personalul din cadrul centrului nu a participat la cursurile de formare organizate în anul 2015.

De curând, președintele Consiliului Județean Caraș-Severin, Silviu Hurduzeu, anunța că va fi schimbată organigrama DGASPC, propunerea fiind de a transforma funcția de director executiv în cea de director general, ținând cont și de faptul că organigrama Direcției Generale s-a modificat prin includerea centrelor pentru persoane vârstnice și a centrului pentru persoane fără adăpost. Directorul general va fi ajutat de doi directori executivi. Propunerea trebuie să primească avizul Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, apoi să primească votul consilierilor județeni.

Suntem curioși să vedem dacă Ana Vasile va fi schimbată din funcție sau va continua să conducă DGASPC, în ciuda concluziilor puse în ultimul an de echipele de control.

Powered by Jasper Roberts - Blog