Menu

Articol

Mărioara lui nenicu’, măi-măi!

Vă mai amintiți de cântecul „Trenule, mașină mică“ interpretat de Maria Tănase?  Cu siguranță că mulți l-ați și fredonat în tinerețe, iar pe deasupra l-ați păstrat în suflet, imaginându-vă cum,  garnitura de 15-20 de vagoane pline cu călători, între care și Ionică, personajul principal din cântec, era trasă de locomotiva cu aburi ce alerga nebunește de la o gară la alta. Versurile sunau așa: Trenule, mașină mică//Unde-l duci pe Ionică//Mărioara lui nenicu’, măi-măi. Tu mi-l duci și-l ocolești// Din Craiova la Pitești// Și-l dai jos la București// Mărioara lui nenicu’, măi-măi.

Vremurile au trecut, tehnologia a schimbat  locomotiva cu aburi cu  cea electrică, apoi a apărut  Săgeata Albastră și, cine știe, mâine-poimâine, și trenul de mare viteză care  va parcurge distanța București-Timișoara în două ore. Nu știu când se va întâmpla această minune însă, dacă noi am fost contemporani cu trenul lui Ionică ori cu Săgeata Albastră, de ce nepoții noștri nu ar fi și ei la fel de contemporani cu cine știe ce inveție revoluționară? Dar pînă atunci, să ne mulțumim cu ce avem. Mai precis, cu ce mai avem căci, mare lucru nu a mai rămas din gloriosul CFR de altădată. Și nu mă refer doar la zecile de mii de vagoane care au ajuns în cuptoarele oțelăriilor din Turcia, la haltele și gările dispărute, cu clădiri cu tot, ori la infrastructura tot mai precară, ci și la numărul curselor de călători efectuate pe calea ferată.

Aflu, spre exemplu, că pe relația București-Reșița nu mai există legătură directă. Nici înainte nu erau multe, dar tot călătoreai de la București la cușetă, clasa a I-a sau a II-a, dimineața, la prânz sau seara. Nu te dădeai jos în Caransebeș, să iei alt tren sau să mergi la „Ia-mă nene“, să ajungi la Reșița, încă cel mai important oraș al județului.

Un alt exemplu. De la Timișoara la Baia Mare este și mai rău. După ce zeci de ani un tren a făcut  zilnic legătura între cele două orașe, între Banat și Maramureș, o minte creață din SNCFR a hotărât să-l scoată din „Mersul trenurilor“ care, până în 1989, ajunsese una dintre cele mai căutate și citite cărți din România. De luni și până joi, garniture este trecută pe linie moartă, din lipsă de…călători. Generoși, mai marii căii ferate au hotărât să-l lase să circule la sfârșit de săptămână, ca o favoare făcută studenților. Trenul pleacă vineri după amiază din Timișoara și se întoarce duminică noaptea spre luni…

Și câte zeci sau sute de exemple de genul acesta or fi la nivelul întregii țări, încât stai să te întrebi dacă mai sunt valabile versurile cântecului „Trenule, mașină mică“? Măi-măi. Mărioara lui nenicu’, vorba Mariei Tănase!

Powered by Jasper Roberts - Blog