Menu

Articol

„Octav”, despre nostalgia iubirilor neîmplinite. Marcel Iureş, la Reşiţa: „Trebuie să mergem până la capăt!”

La cinematograful Dacia din Reşiţa, aseară, a avut loc proiecţia filmului artistic „Octav”, în regia lui Sergiu Ioan Celibidachi, cu Marcel Iureş în rolul principal, având în alte roluri importante pe fetiţa Alessia Tofan, pe Victor Rebengiuc, Andi Vasluianu, Lia Bugnar, pe băiatul Eric Aradits şi alţii. La evenimentul organizat de Primăria Reşiţa au fost prezenţi, actorul Marcel Iureş, regizorul Sergiu Ioan Celibidachi, fiul celebrului dirijor, Sergiu Celibidache, precum şi producătorul filmului Cristia Dobriţoiu.

Filmul spune povestea unui bătrân, Octav, emigrat cu 50 de ani în urmă în Franţa, care se întoarce în ţară şi îşi recuperează casa părintească, un conac boieresc. Bătrânul ar putea fi, chiar, tatăl lui regizorului, dirijorul Sergiu Celibidache, însă, pentru film, aceasta contează mai puţin. Povestea nu este, decât tangenţial, despre problemele privind retrocedările, ci este o poveste despre reîntâlnirea cu copilăria, cu amintirile despre părinţi, faţi, prieteni. Este o poveste despre împăcare, despre nostalgii şi, mai presus de toate este despre amintirea tristă, însă, vie, a unei iubiri neîmplinite. Este o iubire copilărească, însă, aşa cum ne învaţă viaţa, dar şi filmul şi literatura, cele mai emoţionante iubiri sunt cele neîmplinite. Relaţiile dintre Octav-bătrânul şi Octav-copilul, dintre Octav şi toate personajele care i-au populat copilăria, sunt emoţionante, însă întâlnirea cu Ana, fetiţa care a fost prima iubire şi, probabil, cea mai mare iubire, este încărcată de o profundă, dureroasă şi luminoasă nostalgie.

La finalul filmului, spectatorii au aplaudat în picioare, apoi, Marcel Iureş, Sergiu Ioan Celibidachi şi Cristina Dobriţoiu au venit în faţa spectatorilor reşiţeni şi au răspuns întrebărilor acestora. Publicul a dorit să afle câteva din sugestiile şi metaforele filmului, dar şi despre unele aspecte tehnice privind filmările, despre ideea scenariului. Referitor la scenariu, Sergiu Ioan Celibidachi a mărturisit că scenariul l-a scris, împreună cu prietenul său James Olivier, în urmă cu 30 de ani, şi în urmă cu câţiva ani, a încercat să realizeze filmul în Anglia. Nu a reuşit şi soţia lui Sergiu a venit cu ideea să realizeze filmul în România. Aici l-au contactat pe Marcel Iureş, având în vedere şi asemănarea acestuia cu tatăl său, dirijorul Sergiu Celibidache. Regizorul Sergiu ioan Celibidachi a vorbit cu încântare despre condiţiile foarte bune de filmare, despre echipa de profesionişti. A mai vorbit despre dorinţa sa de a aborda şi alte subiecte despre Ronânia, decât cele „consacrate” în filmele de după revoluţia din decembrie, fiindcă România are de arătat şi altceva decât corupţie şi violenţă.

Maestrul Marcel Iureş a vorbit despre plăcerea de a lucra alături de actori foarte buni, dar şi cu actorii copii, care au fost extaordinari.

„Nimic nu mi s-a părut greu. Totul a fost uşor şi frumos! Poate, doar orele de machiaj dinaintea filmărilor au fost mai grele. Dar, totul a fost minunat!”

„Filmul este despre nostalgie, despre bătrâneţe şi copilărie, este despre împăcare, dar, peste toate, e despre faptul că trebuie să mergem până la capăt!”, a mai spus Marcel Iureş.

După dialogul cu spectatorii reşiţeni, Marcel Iureş a acordat autografe şi s-a fotografiat cu admiratorii.

Powered by Jasper Roberts - Blog