Menu

Articol

Bacul de la Moldova Nouă, în chinurile facerii și lansării la apă!

Pentru cei care nu știu, între Moldova Nouă și Golubac, din Serbia, ar fi trebuit să circule un bac pentru mașini cu masa de până în 3,5 tone, în baza unui proiect transfrontalier România-Serbia, în care Consiliul Județean Caraș-Severin este titular de contract. Punerea în circulație a bacului trebuia făcută în decembrie 2015. Suntem tot în decembrie, dar 2016, iar lucrările, la partea românească, sunt efectuate în proporție de doar  70%. Într-o conferință de presă ținută miercuri la Reșița, Victor Naidan, managerul de proiect, a explicat în detaliu motivele pentru care lucrurile s-au împotmolit și cum riscăm să returnăm banii europeni, dacă până în septembrie anul viitor lucrările nu vor fi finalizate în zona portului de la Moldova Nouă.

Naidan a explicat că a fost nevoie ca proiectul tehnic să fie refăcut de trei ori, Poliția de Frontieră să avizeze în două rânduri punctul de trecere și de numeroase avize guvernamentale (unele repetate) pentru aprobarea unui memorandum

„Procedura a fost luată de la capăt de două ori, întrucât era nevoie de semnăturile miniştrilor în funcţie. Or, până se încheia acest circuit, aveau loc schimbări de miniştri. Ca atare, s-a ajuns cu contractarea proiectului în aprilie 2013. Activităţile programate ale proiectului au debutat la începutul lui 2014, cu 24 de luni de implementare, adică termen final decembrie 2015. Din păcate, partenerii sârbi au modificat planul de contractare şi asta a blocat, din nou, activităţile până în iunie 2014.Primăria Moldova Nouă avea ca activitate construcţia punctului de trecere a frontierei, cea din Golubac acelaşi lucru şi acostarea, iar Primăria Veliko Gradişte amenajarea unui drum“.

Colac peste pupăză, terenul inițial repartizat de Primăria Moldova Nouă amenajării punctului de trecere a fost revendicat de Moldomin, societate aflată în procedura de insolvență. Ca să îndrepte lucrurile, primăria pune la dispoziție un alt teren, în aceeași zonă, dar mai în aval, însă lucrurile s-au schimbat total, prin aceea că, dintr-o dată, cheltuielile au crescut față de proiectul inițial. Mai mult, de la Poliția de Frontieră a fost solicitat obținerea unui nou aviz pentru deschiderea punctului de trecere, aviz ce conținea câteva condiții tehnice prin care a crescut numărul pistelor de trecere și de control.

Probleme au existat și cu construcția bacului în Șantierul Naval Orșova, unde întârzierile s-au datorat temperaturilor de afară foarte ridicate, dar și la avizarea lucrărilor la bac. La toate aceste neajunsuri s-au adăugat numeroasele licitații – unele chiar internaționale, dar la care nu se prezentau ofertanții.

Este cazul licitațiilor organizate după modificarea proiectului tehnic. „La prima licitaţie pentru construcţie a  în 24 februarie 2015, nu s-a prezentat nimeni. A fost mărită valoarea contractului pentru a se armoniza cu noile cerinţe de pe piaţa de construcţii şi au tot fost organizate licitaţii.  Ulterior, Veliko Gradişte a finalizat drumul pe fonduri proprii, cea din Golubac a finalizat pe proiect în sumă de 400.000 de euro, iar în octombrie 2016 am găsit deschidere din partea Primăriei şi Consiliului Local Moldova Nouă pentru construcţie, valoarea acesteia fiind de 635.000 de euro“, a mai spus managerul de proiect.

Victor Naidan spune că, în cazul în care proiectul nu-și atinge obiectivul, partenerii sunt obligați să returneze toți bani cheltuiți până acuma, în jur de 1,4 milioane de euro. Comisia Europeană se va îndrepta în această situație spre cel care a generat situația: Primăria Moldova Nouă.

„Am reușit să convingem Primăria și Consiliul Local Moldova Nouă să-și asume un calendar pentru finalizarea lucrărilor, pe banii primăriei, până în septembrie 2017, pentru a evita rambursarea întregii sume de bani“, a concluzionat Victor Naidan.

Powered by Jasper Roberts - Blog