Menu

Articol

Poşta

Autor: 

Din cele mai vechi timpuri, transmiterea mesajelor a fost esenţială. Din necesitatea transmiterii ştirilor, circulaţiei mărfurilor şi călătorilor. Serviciile organizate au apărut din nevoia de a parcurge în scurt timp şi în condiţii de siguranţă anumite distanţe. După cucerirea Daciei a fost introdus serviciul poştal cu organizare similară celui din restul Imperiului Roman. După retragerea aureliană, poşta a înregistrat un moment de declin şi dezorganizare, în care, se pare, a rămas şi astăzi. Astăzi, la noi, Poşta funcţionează după principiul „să intre primii doi”!

De zece zile aştept un plic de la Bucureşti. 500 de km! Dacă un poştaş pedestru pleca pe jos, parcurgînd drumul timp de 10 ore pe zi, cu o viteză medie de 5 km/oră, scrisoarea ar fi ajuns azi. Şi a ajuns. Luni!

Mi-e greu să cred că mai există un astfel de funcţionar. Eu nu l-am văzut. Am văzut, însă, un funcţionar, la oficiul poştal, la Gara de Nord, care la 7 minute de la ora la care trebuia să lucreze cu publicul, deschidea, plictisit cele două lacăte mari ale oficiului. Şapte minute nu sînt un capăt de ţară! Mai ales, în ţara în care trăim! Dar, la pretenţiile pe care le avem, de europeni sadea, cărora obiceiurile asiatice ne repugnă…

Am întîlnit şi funcţionari politicoşi, în ciuda salariilor mizerabile pe care le primesc, cum de prea multe luni, deja, factorul poştal aduce plicurile de la scara 2 la scara 3! La 30 de ani de la Revoluţie am rămas cu aceeaşi mentalitate păguboasă: ei se fac că ne plătesc, noi ne facem că muncim.

„Compania Națională Poșta Română S.A. este operatorul național de servicii poștale și de curierat din România, furnizor unic de serviciu universal pe întreg teritoriul țării, la tarife accesibile tuturor utilizatorilor și standarde ridicate de calitate”, scrie în prezentarea oficială a companiei. Sigur, compania omite să spună dacă prezentarea e de la 1862, data înfiinţării, sau din prezent, cînd situaţia stă puţin altfel!

Compania deţine cea mai mare reţea de distribuţie la nivel naţional, însemnînd peste 80% din totalul subunităţilor poştale care operează, în prezent, în România. La ora actuală, peste 19 milioane de locuitori beneficiază de serviciile Poştei Române şi peste 7,5 milioane de adrese sînt acoperite de reţeaua poştală proprie. Potrivit informaţiilor, 13.261, din cei 24.000 de angajaţi din Poşta Română au primit, începînd din 1 noiembrie a.c., salarii mărite cu 15%, o sumă medie de 337 de lei, cea mai mare corecţie salarială din ultimii 10 ani.

Am citit mai multe interviuri cu oficiante ale Poştei Române pe un site de evaluare al locurilor de muncă. Din 14, toate, dar absolut TOATE, încheiau cu fraza standard: „nu recomand această companie cunoscuţilor”! Oficiantele reclamau salariile mici, dotarea cu aparatură arhaică şi dispreţul conducerii faţă de angajaţi. Sigur, tot acest „pachet motivant” nu scuză viteza de livrare a scrisorilor pe ruta Bucureşti-Reşiţa! Şi nici deschiderea oficiului la ora 10 şi 7 minute...

Powered by Jasper Roberts - Blog