„Cenacolo”, serata culturală din Salonul Artelor a doctorului Romeo Dumitrescu, a adus în prim plan, luni seara, 24 aprilie, pe generalul şi istoricul Ioan Talpeş, pe deja cunoscutul pasionat cercetător al unor documente vechi din „Arhiva de la Caraşova”, inginerul Ioan Birta, dar, ca de obicei, şi tinere speranţe din domeniul artelor. Printre protagonişti s-au mai aflat generalii Adrian Marinescu şi Ioan Ion, precum şi jurnalistul Mario Balint.
În deschidere, Flavia Covianici, în vârstă de numai 7 ani, însă cu deja 3 ani de studiu la pian, elevă a profesoarei Elena Schaefer, de la Liceul de Arte Sabin Păuţa Reşiţa, a interpretat remrcabil compoziţii de Francois Couperine, Bertini şi Rahmaninov, cucerind aplauzele publicului meloman.
Roberta, bucuria din culori, dar şi din cuvinte!
O altă tânără, pasionată de artele plastice, eleva Roberta Şuştrean, din clasa a VII-a, Şc. Gimnazială nr. 8, îndrumată de profesoara Alina Ciontea, şi-a prezentat o serie de picturi, într-o manieră mai puţin obişnuită. Adică, picturile nu au fost fixate pe vreun panou sau perete, ci au fost aduse în braţe de tânăra artistă şi profesoara ei şi prezentate una câte una. Ceea ce mai este remarcabil la tânăra Roberta, pe lângă talentul de desenatoare şi coloristă, este talentul extraordinar de a vorbi despre lucrările sale! Vorbeşte cuceritor, cu o naturaleţe şi bucurie neprefăcută: „În lucrarea aceasta am avut ca temă parfumul iernii şi m-am făcut pe mine în faţa unei furtuni de zăpadă, care vine dintr-o zonă luminoasă. Lucrarea este pe dominante reci, dar am echilibrat-o şi cu zone calde. Iată, în altă lucrare, în aceasta, am reprezentat un ţărm de mare văzut de sus, însă, mi s-a părut că peisajul este puţin prea sărac şi, atunci, am venit în prim plan cu o ramură înflorită, care animă cu alburi şi rozuri suprafaţa albastru marin”, a spus, printre altele tânăra pictoriţă Roberta (n.n. - am citat din memorie, dar Roberta a mai spus şi alte lucruri interesante despre fiecare lucrare).
Ioan Birta şi cărţile sale vechi de un mileniu!
Aşa cum spuneam, în Salonul Artelor a fost prezent şi Ioan Birta, care a prezentat un volum vechi de aproape 1000 de ani, un „antifonar” de la Caraşova, cu inscripţii muzicale pe pagini confecţionate din pergamente din piele de capră (vellum), având coperte din lemn, refăcute undeva în secolul XVI, având greutatea de 11 kilograme(!). Conform lui Birta, originea acestui antifonar ar putea fi Spania, însă cercetarea volumului încă nu este definitivată şi originea încă nu este certificată.
Ioan Talpeş: „Trebuia să fiu şeful dezinformării!”
Despre vedeta serii, generalul Ioan Talpeş, precum şi despre declaraţiile sale incomode, am mai vorbit într-un articol în care am reprodus povestea sa despre întâlnirea cu preşedintele sârb Slobodan Milošević. Dar, mai amintim, aici, o afirmaţie cu privire la istoria postdecembristă a României:
„Domnul doctor Dumitrescu, amfitrionul nostru, îmi este un prieten la care am ţinut întotdeauna, de aceea am şi venit aici să vorbesc aşa! Pot să vorbesc în zece feluri şi să prezint chestiunile respective,... pentru că ce nu s-a ştiut până acum, a început să se afle. Mai mult, înainte de decembrie ’89, ar fi trebuit să fiu în situaţie de război şeful dezinformării! Vă garantez că tot ce a urmat pentru România a fost o dezinformare organizată!”, a spus generalul Ioan Talpeş.
Despre volumul „Epigoni ai Marelui Hidalgo” a vorbit scriitorul generalul Adrian Marinescu, iar despre volumul „Al şaptelea Breviar Laic”, Editura Militară, Bucureşti, 2016, a vorbit generalul Ioan Ion. Pe parcursul întregii serate, Romeo Dumitrescu, la vioară, acompaniat la clape de Cristian Roşoagă, au avut intervenţii muzicale îndelung aplaudate. Romeo Dumitrescu a prezentat şi câteva din compoziţiile sale, mai vechi sau mai noi.